Banner groen eng 47x56

 

Kostpolitik på Gram Efterskole

Kostpolitikken bygger på de 8 kostråd udarbejdet af fødevarestyrelsen.

 

Hvad og hvor tit vi spiser har stor betydning for vores koncentration og indlæring. Et for stort indtag af sukker og tilsætningsstoffer skaber kludder i hjernens signalstoffer og kroppens blodsukkerbalance.

 

De 8 kostråd: 

  • Spis mere frugt og grønt- 6 om dagen.
  • Spis fisk og fiskepålæg- flere gange om ugen.
  • Spis kartofler, ris, eller pasta og groft brød- hver dag.
  • Spar på sukker- især fra sodavand, slik og kager.
  • Spis mindre fedt- især fra mejeriprodukter og kød.
  • Spis varieret- og bevar normalvægten.
  • Sluk tørsten i vand.
  • Vær fysisk aktiv- mindst 30 minutter om dagen.

På Gram efterskole spiser vi måltiderne sammen. Måltiderne er med til at skabe rammerne for en del af det sociale liv. Den skaber rytme, forudsigelighed og tryghed i hverdagen. Vi forventer en almindelig bordskik og hensyntagen til hinanden.

Eleverne lærer samtidigt at smage på mange forskellige retter, og de oplever, at det skal være hyggeligt at spise sammen.
Eleverne kan spise sig mætte i den mad, vi serverer. Maden er med til at skabe et optimalt læringsmiljø.

Vi serverer (og informerer om) sund mad som en naturlig del af det at lære, at tage ansvar for sit eget liv og helbred.
Opholdet på efterskolen kan danne grundlag for opbygning af gode kostvaner, som eleverne kan tage med herfra.

 

Diætkost

Vi kan i særlige tilfælde tilbyde diætkost, hvor dette er lægeordineret. Aftalen skal ske i samarbejde med elev, forældre, og køkkenpersonale.

  • Vi serverer gerne diætkost – hvis det er lægeligt begrundet
  • Vi serverer gerne vegetarmad – hvis man er ”seriøs” vegetar
  • Vi vil gerne kompensere for svinekød, hvis det strider mod ens overbevisning, ved at servere andre former for proteiner
  • Alle former for diætkost er under forudsætning af at man har en aftale med køkkenet, og det er inden for vores muligheder.

Ophavsret © 2017 Gram Efterskole. Alle rettigheder forbeholdes.

Go to top